Penghidup
motor adalah bertujuan untuk:-
Jenis-Jenis Penghidup Motor AC Dan DC
Penghidup
ini digunakan untuk motor yang berukuran
kecil dari segi penggunaannya
kerana bahaya arus mula yang
tinggi sewaktu dihidupkan tidak begitu ketara dan tidak mengganggu beban yang
lain. Digunakan untuk motor berukuran dari ½ K.K hingga 3 K.K ( 0.37 KW
hingga 2.2 KW ) Biasanya digunakan
untuk beban seperti penghawa dingin, penghembus udara, pemampat udara dan
sebagainya. Bekalan dikenakan terus ke motor tanpa alat perantaraan untuk mengurangkan arus atau voltan ke
motor Arus mula ádalah 6 hingga 8 kali ganda dari arus kendalian normal
contohnya jika arus kendalian normal ialah 6 A maka arus mula ialah 36 A
hingga 48 A , ini berlaku hanya beberapa saat sahaja. Daya kilas ( starting
torqe ) penghidup jenis ini adalah sangat tinggi.
Digunakan
untuk motor berukuran dari ½ K.K hingga 3 K.K ( 0.37 KW hingga 2.2 KW )
Biasanya digunakan untuk beban yang memerlukan kendalian ke depan dan ke
belakang seperti sistem lif, kren,
conveyor dan elevator. Bagi membalikkan putaran motor satu fasa perlu membalikkan
bekalan pada belitan permulaan ( starting coil ) bagi motor capasitor start (
tidak semua motor satu fasa boleh diterbalikkan putarannya hanya motor
tertentu sahaja). Penghidup ini perlu diadakan kaitpunca ( interlock ),
tujuan interlock ini supaya motor tak boleh bertukar arah secara tiba-tiba
semasa ia sedang beroperasi. Arus mula dan daya kilas permulaan adalah sama
dengan penghidup talian terus.
Digunakan
untuk motor 3 fasa sahaja dari 3 KK. Hingga 10 K.K ( 2.2 KW hingga 7.46 KW )
jenis sangrar tupai. Tujuan utama penghidup ini ialah untuk mengurangkan arus
permulaan( 1.3 hingga 2.6 kali ganda arus kendalian ) ketika motor
dihidupkan.Maksud ini dicapai dengan menukarkan sambungan belitan stator
daripada bentuk bintang menjadi delta
dan motor akan terus beroperasi dalam sambungan delta sehinggalah
diberhentikan. Voltan yang diterima oleh setiap belitan stator pada ketika
sambungan bintang ialah 1/ ganda 3 voltan talian dan voltan ini lebih rendah
dari voltan asal . Arus pada sambungan bintang dikecilkan sehingga 58 % Arus
semasa bintang = 58 % x ( 6 hingga 8 kali ganda arus kendalian ) Daya kilas permulaan
ádalah rendah ( 20 % hingga 50 %)kerana arus permulaan telah
dikurangkan.Setelah motor bergerak pada kelajuan 75 % daripada kelajuan
biasa, sambungan motor akan ditukar daripada sambungan bintang ke delta, ini
bermakna voltan bekalan akan bertambah dan kelajuan motorpun turut bertambah.
Penukaran belitan motor dari bintang ke delta dibuat dengan 2 cara iaitu
dengan menggunakan suis kendalian tangan atau menggunakan penyentuh
beroperasi secara automatik
| ||||||
Penghidup
jenis ini digunakan untuk motor dari 10 K.K hingga 25 K.K ( 7.46 KW hingga 11.19 KW ) jenis sangkar
tupai Penghidup ini digunakan apabila pelarasan daya kilas permulaan bagi motor tiga fasa yang membawa
beban yang berlainan. Pelarasan daya kilas permulaan ini didapati dengan
mengurangkan voltan yang dibekalkan ke motor-motor melalui ‘ tap-tap ‘
pengubah auto yang dipadankan dengan keupayaan beban yang hendak
dipusingkan Arus permulaan adalah
rendah ( 1.7 hingga 4 kali ganda arus kendalian ) kerana voltan bekalan telah
dikurangkan melalui pengubah. Setelah motor berputar mencapai kelajuan penuh,
pengubah ini akan diputuskan drp motor dan voltan dibekalkan sepenuhnya kepada
motor. Biasanya tapping pengubah ini mempunyai tiga ‘tap’ iaitu 40 %, 60% dan
75% daripada voltan talian. Daya kilas
permulaan adalah 40 % hngga 85 % . Penghidup jenis ini digunakan untuk beban
seperti penghawa dingin , pemampat udara dan sebagainya.
Penghidup ini digunakan untuk motor rotor
berlilitan tiga fasa bermula dari 25 K.K dan ke atas. Daya kilas dan arus
permulaan ialah dibawah 2.5 kali ganda. Litar stator motor ini disambungkan
kepada pemula jenis terus pada talian,
sementara litar rotornya disambungkan melalui gelang gelincir ke
rintangan pemula. Apabila motor dihidupkan, rintangan pemula berada pada
tahap nilai máxima dan rintangan ini akan beransur-ansur dikurangkan nilainya
selaras dgn pertambahan kelajuan sehingga rintangan diputuskan sama sekali
daripada sambungannya dengan rotor. Oleh yang demikian gelang gelincir akan
dilitarpintaskan secara terus tanpa menggunakan beberus carbón. Kegunaannya
ialah untuk pemampat udara, penghawa dingin dan sebagainya.
| ||||||
|
Peraturan-Peraturan
Yang Berkaitan Dengan Penghidup Motor Satu Fasa Berdasarkan Pemilihan
Penghidup.
| ||
Pemilihan
Saiz Kabel, Jenis Dan Kadaran Alat Perlindungan Bagi Motor
Perkara-perkara yang perlu dipertimbangkan sewaktu
membuat pemilihan sesuatu jenis kabel yang hendak digunakan ialah
seperti yang berikut :
a)
Kabel yang dipilih itu berupaya membawa tenaga elektrik dengan cekap:
maknanya saiz kabel itu mampu membawa arus yang diperlukan oleh sesuatu beban
tanpa memanaskan kabel. Di samping itu susut voltannya tidak melebihi 4%
voltan bekalan.
b)
Kabel itu mestilah selamat digunakan pada tempatnya. Maknanya, penebat
kabel yang akan dipilih itu bersesuaian dengan keadaan sekeliling tempat
kabel itu hendak dipasang. Setiap penebat mempunyai suhu maksimun
yang ia mampu bertahan, misalnya kabel p.v.k sesuai untuk suhu 0º C
hingga 65º C. Suhu yang lebih atau kurang daripada julat ini akan menyebabkan kabel p.v.k rosak. Jadi
keselamatan kabel yang dilindunginya akan tergugat dan seterusnya akan
mendatangkan bahaya kepada pengguna kabel tersebut.
c)
Kabel yang dipilih itu seboleh-bolehnya hendaklah hendaklah berharga
murah. Kadangkala beberapa jenis kabel mempunyai keupayaan, kecekapan dan
ciri-ciri keselamatan yang hampir sama
tetapi harganya berbeza-beza. Untuk menjimatkan belanja eloklah ddiberi
keutamaan kepada kabel yang harganya lebih murah.
Kabel 1 mm PVC ( PVK )
Kabel ini digunakan dalam membuat pendawaian bagi litar
kawalan penghidup talian terus kerana litar ini tidak menggunakan arus yang
tinggi dalam kendaliannya. Gambarajah di bawah menunjukkan litar kawalan
pnghidup talian terus
Kabel 2.5 mm PVC ( PVK )
Kabel ini digunakan dalam membuat pendawaian bagi litar
utama penghidup talian terus satu fasa tetapi bergantung kepada kuasa motor
yang akan digunakan dimana saiz 2.5 mm ini adalah saiz yang paling minima
bagi litar utama kawalan motor. Gambarajah di bawah menunjukkan litar utama
penghidup talian terus satu fasa.
|
Binaan,
Jenis-Jenis Serta Kaedah Kendalian Geganti
Geganti
Beban Lampau / Overload Relay
Geganti beban lampau bagi satu penghidup bekerja untuk
melindungi sesuatu motor daripada mengeluarkan arus yang berlebihan. Geganti
beban lampau jenis ‘thermo’-peka atau elemen magnet disambungkan sama ada terus
ke talian motor atau secara tidak langsung melalui alatubah.
Geganti
beban lampau bekerja
untuk menghilangkan tenaga
elektrik terhadap
penghidup
atau menghentikan sesebuah
motor itu apabila
arus yang berlebihan melaluinya. Biasanya
ia boleh berkendali
dengan membawa beban
lampau secara sementara tanpa
menyebabkannya trip. Sekiranya, bebanlampau
berterusan pada talian, peranti
ini akan memutuskan litar sebelum motor mengalami kerosakkan.
Rajah di atas menunjukkan keratan rentas Geganti
Beban Lampau yang biasa digunakan.Gegelung utamanya adalah heater / bahan
pemanas. Suhu heater tersebut bergantung kepada nilai arus yang mengalir
melaluinya. Apabila heater menjadi panas, jejalur bimetal menjadi bengkok dan
akan menyebabkan penyelak / latch dibuka. Sesentuh sedia tutup akan
menyebabkan suis dibuka dan geganti beban lampau akan berkendali untuk
memutuskan litar.
Semasa gangguan bekalan kuasa, heater membawa
arus beban ke coil sesentuh. Apabila heater menjadi sejuk, geganti beban
lampau akan di reset. Sesetengah geganti beban lampau perlu di reset secara
manual dan sesetengahnya secara automatik.
|
Jenis-Jenis
Ujian Bagi Motor Elektrik
Alat-alat
pengujian
Alat-alat pengujian yang digunakan untuk
dijalankan pengujian ke atas litar motor ialah:
1.
Jangka
Ohm (Ohm meter)/Jangka pelbagai (Multi meter) Digunakan untuk melakukan pengujian
keterusan dan kekutuban
2.
Alat
penguij Rintangan Penebatan ( Insulation Resistance Tester) Digunakan untuk melakukan pengujian
rintangan rintangan penebatan
3.
Lampu
penguji Digunakan untuk ujian
kekutuban dan keterusan bagi penghidup dalam keadaan litar hidup
Jenis-jenis
pengujian
1.
Ujian
Keterusan
2.
Ujian
Kekutuban
3.
Ujian
Penebatan
Sebelum ujian-ujian diatas dijalankan Pemeriksaan
penglihatan adalah dilakukan terlebih dahulu bagi tujuan:
i.
Untuk
mempastikan bahawa keseluruhan pemasangan itu dijalankan mengikut
peraturan-peraturan MS IEC, ST dan lain-lain peraturan.
ii.
Untuk mempastikan bahawa tiada kerosakan
zahir pada alat-alat pemasangan atau yang disambung kepadanya.
Ujian
Kekutuban
Ujian kekutuban adalah ujian yang dilakukan bagi
memastikan setiap fius, suis, peranti perlindungan disambung pada pengalir
fasa sahaja dan semua sambungan yang dilakukan disambung pada terminal yang
betul.
Ujian
Keterusan
Ianya dijalankan bagi memastikan setiap pengalir
didalam pepasangan litar mempunyai keterusan yang baik dan rintangan yang
tendah.
Ujian
Penebatan
Bagi memastikan kabel dan peralatan yang
digunakan mestilah ketahanan penebatnya berada dalam keadaan baik dan bagi
memastikan tidak berlaku
|
Ujian
Keterusan Litar Mati Menggunakan Multimeter
(A)
Menguji
Litar Kawalan
1.
Laraskan
Range selector knob pada nilai ohm yang terendah (X1Ω ).
2.
Litar
pintaskan test pin merah dan hitam serta pastikan jarum penunjuk menunjukan
bacaan sifar (0) dengan melaraskan adjuster knob.
3.
Pastikan
jarum meter menunjukkan bacaan sifar
pada setiap ujian yang dilakukan pada setiap terminal. Ini menunjukan
keterusan adalah baik.
4.
Letak
kabel test pin merah pada no A dan satu lagi test pin hitam pada no 95.
Kemudian ubah test pin merah pada terminal 96 dan test pin hitam pada
terminal 1dan 2.
5.
Kemudian
ubah test pin merah pada terminal 2 dan test pin hitam pada terminal 3 dan
13.
6.
Kemudian
ubah test pin merah pada terminal 4 dan test pin hitam pada terminal a,14 dan
L (L1).
7.
Kemudian
ubah test pin merah pada terminal 98 (TOR) dan test pin hitam pada terminal L
(L2).
8.
Akhir
sekali letak test pin merah pada punca masuk Neutral dan test pin hitam pada
terminal b, c dan d.
(B)
Menguji
Litar Utama.
1.
Pilih
suis pemilih kepada x 1Ω.
2.
Pastikan
jarum meter menunjukkan ada bacaan pada setiap ujian yang dilakukan pada
setiap terminal.
3.
Letak
kabel penguji pada no F1 dan satu lagi kabel penguji pada terminal 1 (K).
4.
Kemudian
ubah kabel pengui pada terminal F2 dan satu kabel penguji lagi pada terminal
3(K).
5.
Kemudian
ubah kabel pengui pada terminal F3 dan satu kabel penguji lagi pada terminal
5(K).
6.
Kemudian
ubah kabel pengui pada terminal 2(K) dan satu kabel penguji lagi pada
terminal 2 (GAL).
7.
Kemudian
ubah kabel pengui pada terminal 4(K) dan satu kabel penguji lagi pada
terminal 4 (GAL).
8.
Kemudian
ubah kabel pengui pada terminal 6(K) dan satu kabel penguji lagi pada
terminal 6 (GAL).
9.
Kemudian
ubah kabel pengui pada terminal 2(K) dan satu kabel penguji lagi pada
terminal A1 (motor).
|
||||
| ||||
10.
Kemudian
ubah kabel pengui pada terminal 4(K) dan satu kabel penguji lagi pada
terminal B1 (motor). 11. Kemudian ubah kabel pengui pada terminal 6(K) dan
satu kabel penguji lagi pada terminal C1 (motor).
11.
Kemudian
ubah kabel pengui pada terminal 6(K) dan satu kabel penguji lagi pada
terminal C1 (motor).
Ujian
Keterusan Litar Hidup Menggunakan Multimeter
(A)
Menguji
Litar Kawalan
1.
Laraskan range selector knob pada nilai
VOLT mengikut nilai voltan bekalan
litar(500v).
2.
Pastikan
jarum meter menunjukkan bacaan
mengikut nilai voltan bekalan pada setiap ujian yang dilakukan pada setiap
terminal. Ini menunjukan keterusan adalah baik.
3.
Letak
kabel test pin merah pada A dan satu lagi test pin hitam pada neutral jika
ada bacaan ini menunjukkan ada keterusan.
4.
Kemudian
ubah test pin merah pada terminal 96, 1, 2, 3, 13, 4, a, 14, l(L1), 98, L(L2)
dan test pin hitam berada pada kedudukan yang tetap(neutral).
(B)
Menguji
Litar Utama.
1.
Pilih
suis pemilih kepada nilai volt (500V).
2.
Pastikan jarum meter menunjukkan ada bacaan
pada setiap ujian yang dilakukan pada setiap terminal.
3.
Letak
test pin merah pada no 1(K) dan test pin hitam pada terminal neutral.
4.
Kemudian
ubah test pin merah pada terminal 2(K),2(GAL) dan A1 (motor)dan test pin
hitam pada terminal neutral.
5.
Kemudian
ubah test pin merah pada terminal 3(K) dan test pin hitam pada terminal
neutral.
6.
Kemudian
ubah test pin merah pada terminal4(K), 4 (GAL), B1(motor) dan test pin hitam
pada neutral.
7.
Kemudian
ubah test pin merah pada terminal 5 (K) dan test pin hitam pada terminal neutral.
8.
Kemudian
ubah test pin merah pada terminal 6 (K),6(GAL),C1(motor) dan test pin hitam
pada neutral.
| ||||
Ujian Kekutuban Litar Mati
Menggunakan Multimeter
(A) Menguji
Litar Kawalan
1. Laraskan
range selector knob pada nilai ohm yang terendah (X1Ω).
2. Litar
pintaskan test pin merah dan hitam serta pastikan jarum penunjuk menunjukan
bacaan sifar (0) dengan melaraskan adjuster knob.
3. Pastikan
jarum meter menunjukkan bacaan sifar
pada setiap ujian yang dilakukan pada setiap terminal.ini menunjukan
keterusan adalah baik.
4. Letak
kabel test pin merah pada F dan satu
lagi test pin hitam pada no G, 95, 96, 1, 2, 3, 4 dan a.
(B) Menguji
Litar Utama.
1. Pilih
suis pemilih kepada x 1Ω.
2. Pastikan
jarum meter menunjukkan ada bacaan pada setiap ujian yang dilakukan pada
setiap terminal.
3. Letak
test pin merah pada A dan satu lagi test pin hitam terminal 1(K).
4. Kemudian
ubah test pin hitam pada terminal 2(K),2(GAL)dan A1.
5. Kemudian
ubah test pin merah pada terminal B dan test pin hitam pada terminal 3(K).
6. Kemudian
ubah test pin hitam pada terminal 4(K),4(GAL)dan B1.
7. Kemudian
ubah test pin merah pada terminal C dan test pin hitam pada terminal 5(K).
8. Kemudian
ubah test pin hitam pada terminal 6(K),6(GAL)dan C1.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan