Selasa, 11 Oktober 2016

MOTOR ELEKTRIK

Definisi Motor Elektrik & Prinsip Operasinya

Motor elektrik merupakan peranti yang menggunakan tenaga elektrik bagi menghasilkan tenaga mekanik, hampir sepenuhnya melalui tindak balas medan magnet dan pengalir yang mengalirkan arus elektrik. Proses sebaliknya, iaitu yang menggunakan tenaga mekanik bagi menghasilkan tenaga elektrik, dicapai dengan penjana elektrik atau dinamo. Motor tarikan (traction motor) yang digunakan pada kenderaan seringkala melaksanakan kedua-dua tugasan.
Kegunaan motor elektrik boleh didapati dalam kegunaan seperti kipas, penghembus dan pam industri, alatan mesin, peralatan rumah, perkakasan kuasa, dan pemacu cakera komputer, antara kegunaan lain. Motor elektrik mungkin beroperasi menggunakan arus terus daribateri dalam peranti mudah alih atau motor kenderaan, atau menggunakan arus ulang-alik dari grid pengagihan elektrik pusat. Motor terkecil boleh didapati dalam jam tangan. Motor bersaiz serdahana dengan ciri-cir dan dimensi piwaian memberikan kuasa mekanik mudah bagi kegunaan perkilangan. Motor elektrik terbesar adalah yang digunakan bagi pendorongan kapal besar, dan bagi tujuan seperti pemampat talian paip, dengan rating beribu kilowatt. Motor elektrik boleh dikelaskan mengikut sumber kuasa elektrik, menurut binaan dalamnya, dan menurut penggunaan.
Prinsip fizik mengenai penghasilan kuasa mekanik melalui tindak balas arus elektrik dan medan magnet telah diketahui seawal 1821. Motor elektrik dengan peningkatan kecekapannya dibina sepanjang abad ke-19, tetapi penggunaan motor elektrik bagi tujuan perdagangan pada skala besar memerlukan penjana elektrik berkesan dan jaringan pengagihan elektrik.

Binaan Motor Elektrik

Motor elektrik ialah mesin yang menukarkan tenaga elektrik kepada tenaga mekanik. Unit kuasa motor elektrik ialah watt ( w ). Dan unit kuasa kudanya ( hp ) juga digunakan dalam menentukan kuasa motor elektrik. Sifat-sifat magnet dan urat daya medanmagnet. Bergerak dari utara ke selatan. Tidak memotong antara satu sama lain. Mempunyai kekutuban utara & selatan. Kemampatannya menunjukkan kekuatan magnet.
Motor elektrik terbahagi kepada 2 jenis iaitu motor arus terus (AT ) dan motor arus ulang alik ( AU ). Motor AT menggunakan bekalan kuasa At atau bateri sebagai punca bekalan. Motor AU terdiri daripada motor AU fasa tunggal dan motor AU tiga fasa. Motor AU fasa tunggal menggunakan bekalan 240 V AUmanakala Motor AU tiga fasa menggunakan bekalan 415 V AU. Motor AU tiga fasa lazimnya digunakan dalam sektor industri.
Binaan asas motor AT terdiri daripada pemegun dan pemutar. Pemegun ialah bahagian yang mengandungi belitan medanyang menghasilkan fluks medan magnet. Biasanya pemegun dipasang pada rangka atau kuk motordan merupakan bahagian motor yang tidak bergerak.Pemutar ialah bahagian motor yang berputar dalam motorelektrik.Pemutar berada ditengah-tengah motor iaitu di tempat pemasangan aci.






Bahagian Utama Motor Aruhan Arus AU

  1. Pemegun:

Berfungsi untuk membekalkan medan magnet yangberputar pada pemutar. Medan magnet ini dihasilkan melalui 2 jenis belitan yang terdapat pada pemegun iaitu belitan pemula dan belitan larian. Kedua-dua belitan disambung secara selari ke punca bekalan serta bertindih pada pemegun dalam susunan tertentu. Belitan pemula berfungsi utk menentukan arah pusingan motor manakala belitan larian berfungsi utk menetukan kelajuan pusingan motor.

  1. Pemutar:
Pemutar motor jenis ini berbentuk silinder. Ia dibina daripada palang-palang pengalir kuprumatau aluminium yang diisi ke dalam lubang teras pemutar bagi membentuk sangkar tupai. Teras pemutar dibina daripada keluli berlamina.




Langkah Langkah Penyelenggaraan Motor Elektrik.

Kerosakan motor elektrik dapat dikesan jika wujudnya keadaan-keadaan berikut:
a.    Motor tidak dapat dihidupkan
b.    Bunyi bising dan gegaran yang kuat
c.    Motor menjadi panas bila beroperasi dan mungkin berasap
d.    Pemutus litar akan terpelantik atau fius terputus sebaik sahaja ia dihidupkan
e.    Motor tidak mencapai kepada kelajuan yang dikadarkan
f.      Bagi motor arus terus, terdapat arka-arka diberus-berus karbon.
Terdapat beberapa sebab bagi menjalankan kerja penyenggaraan biasa pada motor:
a.    Menentukan motor tersebut akan dikendalikan dengan cekap
b.    Untuk keselamatan
c.    Mengelakkan kerosakan yang muskil, oleh demikian mengurangkan perbelanjaan membaikinya. 
Ø  Tempoh atau beberapa kerap bagi melakukan penyenggaraan motor adalah bergantung pada:
a.    Keadaan tempat dimana motor tersebut dikendalikan
b.    Tempoh motor dikendalikan.
Ø  Semasa melakukan penyenggaraan biasa, pemeriksaan secara pandang dengar (Visual Inspection) akan dibuat terlebih dahulu sebelum mematikan motor. Perkara-perkara yang harus diperhatikan semasa pemeriksaan secara pandang dengar ialah:
a.    Menentukan tidak ada gegaran dan memastikan aci (shaft) berputar dengan betul
b.    Bunyi bising pada motor tersebut c. Arka-arka dan bungapi dikomutator motor tersebut
Ø  Pelurusan mesti dijalankan jika aci tidak berputar dengan betul 
Ø  Keseimbangan pada rotor dibuat jika ada gegaran pada motor tersebut.
Ø    Menukarkan alas (bearing) jika motor berbunyi bising. Betulkan kipas motor jika ia terkena badan motor. 
Ø  Arka-arka dan bungapi dikomutator boleh dielakkan dengan cara-cara tersebut dibawah:
a.    Membersihkan komutator
b.    Meratakan komutator
c.    Membersihkan alur-alur komutator
d.    Menentukan berus-berus karbon cukup panjang dikomutator atau gelung arus
e.    Berus-berus karbon mesti bergerak dengan bebas dikomutator atau gelung arus
f.      Berus-berus karbon mesti dalam kedudukan neutral dikomutator

Ø  Selepas pemeriksaan diatas dijalankan, matikan motor tersebut dan keluarkan fius untuk keselamatan, kemudian lakukan pemeriksaan penyenggaraan biasa yang lain. 
Ø  Tentukan tiada minyak pelinciran atau geris yang berlebihan pada motor dan lilitanlilitan mesti bebas dari geris dan minyak. Membersihkan kekotoran lilitan dengan armaclean, paraffin atau Karbon Tach.
Ø  Selepas lilitan dibersihkan, keringkannya dengan kepanasan.
Ø  Bagaimanapun, alas-alas dan semua grease nipple mesti dimasukkan dengan geris baru.
Ø  Bersihkan segala habuk dan kekotoran yang ada pada motor. 
Ø  Bersihkan ruang-ruang udara dan tentukan ia tidak sumbat udara untuk memastikan peredaran yang baik.
Ø  Bolt dan nut mesti diketatkan.
Ø  Skru atau bolt dan nut bagi punca pengalir mesti diketatkan supaya tiada litar buka, susutan voltan atau berlaku bunga  api.
Ø  Pelurusan kapelling (coupling) hendaklah diperiksa dengan tolok perasa
Ø  Suis Empar (Centrifugal switch) diperiksa supaya sesentuhnya akan buka semasa dalam kendalian bagi motor-motor fasa tunggal (capasitor start).
Ø  Frame atau badan motor diperiksa supaya tiada kerosakan mekanikal terutama pelit nama (keselamatan)
Ø  Motor hendaklah dihindarkan dari berkarat dan dicatkan jika perlu.  
Ø  Penghidup motor dan gear kawalan dibersihkan dan diperiksa untuk kendalian yang baik serta sesentuh-sesentuh dibersihkan. 
Ø  Geganti haba diperiksa untuk kendaliannya semasa beban lampau. Pelarasan kadaran arusnya juga ditentukan. 
Ø  Litar atau punat ON dan OFF bagi kawalan jauh juga diperiksa termasuk kait-punca litar tersebut. 
Ø  Periksa sambungan atau keterusan bumi dan tentukan keadaan baik terutama apabila konduit mudah lentur digunakan. 
Ø  Lakukan ujian rintangan secara keseluruhan penebatan dan tentukan bacaannya tidak kurang daripada 1 Mega Ohm. 
Ø  Kelembapan mungkin menyebabkan rintangan penebatannya rendah dan ia boleh dibaiki dengan menutup ruang udara apabila motor dalam kendalian. Suhunya mesti diperhatikan supaya tidak berlebihan. 
Ø  Letak balik fius dan kendalikan motor tersebut. 
Ø  Selepas tiap-tiap penyenggaraan satu rekod disimpan dan dibuat catatan. Tarikh dan jenis senggaraan dilakukan hendaklah dicatatkan.


 Jenis-Jenis Senggaraan 

  1. Senggaraan Cegahan
Kebanyakan peralatan elektrik memerlukan pemeriksaan dan senggaraan yang terancang bagi menjamin peralatan tersebut bekerja di dalam keadaan baik dan sempurna. Tempoh masa pemeriksaan bergantung kepada peralatan dan keupayaannya. Kakitangan senggaraan mestilah peka dengan menggunakan seluruh pancainderanya untuk menilai atau mencari kerosakan yang berlaku seperti: 
·         Hidung boleh membau penebat (insulation) yang terbakar. 
·         Tangan boleh merasa bahagian yang panas disebabkan oleh pemanasan pada belitan atau alas. 
·         Telinga boleh mendengar getaran atau kelajuan lampau pada motor berkenaan. 
·         Mata atau penglihatan boleh mengetahui bahagian yang berlaku arka atau bahagian-bahagian  mekanikal yang mengalami kerosakan.      Dengan pancaindera ini banyak membantu pelbagai ujian dan peraturan bagi tujuan pemastian. Dengan pemahaman tentang prinsip elektrik dan ujian kecekapan peralatan berkenaan adalah penting untuk dikenalpasti.

  1. Pemeriksa Bertempoh (Periodic Inspection) 
Program senggaraan bertujuan menghalang daripada berlakunya kerosakan pada peralatan berkenaan daripada membaikinya. Pemeriksaan bertempoh yang sistematik adalah diperlukan untuk mendapatkan keputusan yang memuaskan.  Didalam program senggaraan cegahan yang baik, pemeriksaan yang tepat adalah diperlukan. Orang yang bertanggungjawap perlu menyimpan keputusan pemeriksaan bagi setiap motor di dalam industri berkenaan bagi tujuan penganalisaan pada masa akan datang. Pemeriksaan dan  servis mestilah secara sistematik. Kekerapan pemeriksaan dan darjah penggunaan atau ketahanan berubah-ubah dan perlu dianalisa oleh jurutera senggaraan. Penganalisaan itu mestilah bergantung kepada beberapa perkara iaitu;

a.    Kepentingan motor tersebut berdasarkan kepada skim pengeluaran, dimana apabila motor tersebut gagal beroperasi, pemberhentian pengeluaran yang serius berlaku.
b.    Peratusan motor untuk beroperasi berdasarkan kepada proses pengeluaran.
c.    Keadaan servis yang dilakukan.
d.    Persekitaran dimana motor  tersebut digunakan.     




Dari sini jadual pemeriksaan dibentuk dan berubah-ubah dari satu loji yang lain. Sepasifikasi pengeluar dan prosidur perlulah dirujuk dan diikuti. Di bawah ini disediakan jadual servis pada motor elektrik yang secara kasarnya merangkumi motor a.u. dan a.t.

a.    Setiap Minggu
                                              i.        Pemeriksaan komutator dan berus.
                                             ii.        Paras minyak pada bearing.
                                            iii.        Oil ring yang berpusing dengan aci.
                                           iv.        Samada bahagian aci yang terdedah tidak terdapat minyak atau gris.
                                            v.        Pemeriksaan keatas litar kawalan seperti fius suis dan sebagainya.
                                           vi.        Pastikan motor tersebut mencapai kelajuan pada masa yang sama.
b.    Setiap Enam Bulan
                                              i.        Bersihkan motor dengan membuang kekotoran yang terdapat pada belitan, komutator dan berus.
                                             ii.        Periksa komutator ‘clamping ring’.
                                            iii.        Periksa berus dan tukar jika perlu.
                                           iv.        Periksa pemegang berus, bersihkan jika kotor dan pastikan berus tersebut mempunyai sedikit ruang di dalam pemegangnya untuk bergerak.
                                            v.        Periksa tekanan pada berus dan posisinya.
                                           vi.        Buang, bersihkan dan tukar minyak di dalam alas sleeve.
                                          vii.        Periksa kelajuan operasi motor berkenaan.
                                         viii.        Pastikan aci berkenaan normal dan berkedudukan teguh pada tempatnya.
                                            ix.        Periksa penyambungan pada motor dan kawalannya.
                                             x.        Periksa arus, masukkan dan bandingkan dengan yang asal.
                                            xi.        Ujian keatas motor beroperasi samada ia beroperasi secara lancar atau terdapat getaran.
                                           xii.        Periksa motor ‘foot bolt’, pelindung akhir, pulley dan sebagainya.
                                          xiii.        Pastikan semua alat perlindungan (cover) dipasang pada tempat asalnya.  




c.    Setahun Sekali
                                              i.        Bersihkan gris dan tukarkan yang baru pada alas bebola.
                                             ii.        Ujian penebatan.
                                            iii.        Pemeriksaan ruang udara.
                                           iv.        Bersihkan kekotoran megnetik yang terletak pada kutub.
                                            v.        Pemeriksaan kelegaan antara aci dan ‘kotal jounal’.
                                           vi.        Bersihkan komutator dan pastikan ia berkeadaan licin.
                                          vii.        Ujian penyambungan komutator dan gelung armature.
                                         viii.        Pemeriksaan ‘armature band’.


Maklumat Plat Nama Motor

Plat nama motor akan memberi maklumat yang penting, mengenai pemilihan dan pemasangan motor. Data-data yang terdapat dalam plat nama motor akan memberi penerangan mengenai ciri-ciri elektrik yang terdapat pada motor. Dari maklumat ini para juruteknik dapat menentukan saiz conduit, wire dan jenis perlindungan yang patut dipasang. 
Data-data rekabentuk dan perlakuan (performance) yang terdapat dalam plat nama sangat penting untuk kakitangan senggeraan. Jika terdapat suatu motor yang rosak atau terbakar, dengan mengetahui maklumat ini mereka dapat menggantikan motor tersebut dengan cepatnya.
Untuk fahaman yang lebih dalam mengenai data-data cuba lihat gambarajah dibawah:-




KOD PEMBUAT :
Jenis  Mengikut piawaian British jenis penutup bagi alat-alat elektrik bergantung kepada jenis perlindungan yang diberi kepada seorang daripada sentuhan kepada dawai hidup. 
Secara asasnya terdapat dua jenis penutup: i. Penutup pengalihudara (ventilated enclosures) ii. Tutup sepenuhnya (totally enclosed) Jenis-jenis penutup pengalihudara: a. Protected b. Screen protected (SP) c. Drip-proof (DP) d. Hose-proof e. Weather-proof Jenis-jenis tutup sepenuhnya: a. Plain totally enclosed motor (TE) b. Totally enclosed fan motor (TEFC) Totally enclosed flame proof (FLP)
SERIAL NUMBER :
Nombor siri pengenalan motor berkenaan. Ini adalah menyatakan nombor individu motor tersebut.
MODEL NUMBER :
Nombor ini adalah pengenalan tambahan pembuat, kebiasanya digunakan untuk tempahan. 
FRAME : Saiz rangka menerangkan ukuran motor. 
SERVIS FACTOR :
Servis faktor 1.0 bermaksud motor tersebut tidak boleh digunakan melebihi kuasa yang tercatat. Jika motor tersebut dikendalikan lebih daripada kuasa yang tercatat, ini akan menyebabkan penebatan motor tersebut cepat rosak. Servis faktor yang biasa digunakan ialah 1.0 hingga 1.5.
AMPERES :
Bemaksud arus yang mengalir dari talian apabila motor berkendali pada voltan dan frekuensi yang tercatat pada beban penuh. VOLTS : Adalah nilai yang diukur pada punca motor dan hendaklah sama nilainya pada motor tersebut.
CLASS INSULATIONS :
Kelas penebat adalah merujuk kepada bahan penebatan yang digunakan di dalam lilitan stator motor. Terdapat banyak jenis kelas penebat dan ianya adalah seperti berikut:
a.    Kelas Y (suhu maxima ialah sampai 90 degree C)
b.    Kelas A (Suhu maxima ialah 105 degree C)
c.    Kelas E (Suhu maxima ialah 120 degree C)
d.    Kelas B (Suhu maxima ialah 130 degree C)
e.    Kelas F (suhu maxima ialah 155 degree C)
f.      Kelas H (Suhu maxima ialah 180 degree C)
g.    Kelas C (Suhu maxima ialah lebih daripada 180 degree C)




Secara amnya motor tidak patut dikendalikan lebih daripada suhu maxima. Jika kita kendalikan motor lebih daripada suhu maxima ia akan menyebabkan jangka hayat motor tersebut berkurangan.
HERTZ :
Adalah frekuensi sistem kuasa untuk motor tersebut. Jika sebuah motor tidak dikendalikan pada ferkuensi dan voltan yang tercatat ia akan menyebabkan daya kilas dan kelajuan motor tersebut berubah 
DUTY :
Adalah jangkasam keupayaan kendalian motor itu berkendali dengan selamat. Biasanya terdapat dua jenis “duty” iaitu:
a.    “continuous” bermakna bahawa motor tersebut boleh dikendalikan, tanpa berhenti atau tidak ada had masa untuk memberhentikan motor tersebut.
b.    “Short-time” bermakna bahawa motor tersebut ada had rating masa untuk dikendalikan.

PHASE :
Menentukan fasa yang patut digunakan untuk mengendalikan motor.
KVA :
Adalah kod dimana menunjukkan pada arus permulaan. Ini adalah digunakan untuk memilih alat-alatan penghidup dan perlindungan motor berkenaan.
EFFICIENCY :
Keupayaan motor tersebut di dalam peratusan. Nilai ini terdapat pada motor piawai (Standard)
NOISE :
Setengah motor direka untuk bunyi bising yang rendah. Tahap bunyi yang terdapat pada plat tanda diukur dalam unit “dBA”
MANUFACTURE NOTES :
Senarai sifat-sifat motor seperti “Perlindungan haba” (thermal protected), alas tertutup (sealed bearing) dan lain-.lain lagi.




Perbezaan Binaan Penjana Arus Terus Dengan Binaan Penjana Arus Ulang Alik

PERBEZAAN
Arus Terus
Arus Ulang Alik
  • Arus adalah tetap
  • Diukur berdasakan nilai mantapnya
  • Voltan tidak boleh diubah oleh transformer
  • Tidak boleh direaktifikasikan dengan diod
  • Tidak dibenarkan melalui kapasitor
  • Kesan magnet adalah tetap
  • Arus sentiasa berubah
  • Diukur berdasarkan nilai p.m.k.d(punca min kuasa dua)
  • Voltan boleh diubah oleh transformer
  • Boleh direaktifikasikan dengan diod
  • Dibenarkan melalui kapasitor
  • Kesan magnet adalah berubah

Jenis Motor Ulang-Alik

MOTOR ARUS ULANG ALI
Digunakan sebagai penukar tenaga elektrik kepada tenaga mekanik (penukaran tenaga elektromekanik).
Penghubung kepada sistem elektrik & sistem mekanik.
Jenis penukaran (boleh balik) :
Ø  Mekanik > elektrik = penjana
Ø  Elektrik > mekanik = motor   
Struktur asas motor elektrik. Mempunyai 2 komponen utama :  
a)    Stator –
·         Bahagian motor yang tidak bergerak.
·         Kerangka luar motor.  
b)    Rotor –
·         Bahagian motor yang bergerak bebas.
·         Bahagian dalam motor.





MOTOR ARUHAN TIGA FASA
·         Motor Sangkar Tupai.
·         Ringkas & tahan lasak.
·         Pengatur kelajuan yang baik pada keadaan beban yang berbeza.
·         Memerlukan sedikit penyelenggaraan.
·         Kecil.
·         Dibina daripada tiga bahagian asas.     

·         Motor Belitan Pemutar
·         Kelajuan berubah-ubah.
·         Menggunakan pengawal rintangan untuk mengubah kelajuan motor.
·         Daya kilas mula yang kurang baik.
·         Kecekapan rendah.
·         Rekabentuk pemegun = motor aruhan sangkar tupai.
·         Pemutarnya mempunyai belitan tiga fasa sambungan Wye.
·         Tiga hujung belitan dibawa keluar melalui gelang gelincir dan berus kepada pengawalan rintangan luaran.

Operasi :

·         Pemegun menghasilkan medan magnet berputar dengan kelajuan segerak.
·         Saling ubah antara kedua-dua magnet daripada tiga wayar akan memberikan putaran yang berlawanan.
·         Tarikan antara medan pemegun dan medan teraruh menyebabkan pemutar berputar dan mengikut medan pemegun berputar.
·         Pemutar selalunya mengekori sedikit di bawah kelajuan segerak.
·         Gelincir bertambah sedikit dengan pertambahan beban, ini menyebabkan arus pemutar teraruh bertambah untuk keperluan beban yang baru.
·         Motor mempunyai kelajuan yang agak malar.
·         Semasa permulaan gelincir adalah 100%, daya kilas adalah rendah kerana regangan pemutar adalah tinggi.
·         Belitan pemegun setiap satu boleh dibina dalam dua bahagian yang kemudiannya boleh disambung pada operasi satu atau dua voltan 

·         Motor akan berpusing tetapi tidak bermula dengan voltan satu fasa.
·         Daya kilasnya akan berkurangan.
·         Rintangan berkesan pemutar boleh ditentukan daripada kelajuan pemutar berkunci.
·         Kecekapan adalah rendah pada beban ringan tetapi bertambah baik apabila beban bertambah banyak.

Jenis Motor 3 Fasa
                      i.    Motor aruhan 3 fasa sangkar tupai
                     ii.    Motor aruhan tiga fasa rotor berlilitan ( gelang gelincir )
                    iii.    Motor Segerak ( synchronous motor )

Motor Sangkar Tupai
1.     Motor ini mempunyai pemegun / stator yang berbelit iaitu satu belitan mewakili satu fasa.
2.     Pemegun stator ini berfungsi sebagai;   
                              i.        Tempat meletak belitan stator   
                             ii.        Berfungsi sebagai teras besi pada motor.   
                            iii.        Berlamina serta berlapis-lapis bagi mengurangkan arus   pusar   atau eddy current.   
                           iv.        Arus pusar yang tinggi akan menyebabkan stator/pemegun menjadi panas dan menyebabkan belitannya terbakar.   
                            v.        Sebagai teras sambungan bekalan daripada luar sama ada sambungan bintang atau delta.   
                           vi.        Sebagai tempat untuk menghasilkan medan magnet berputar sebelum bertindakbalas dengan rotor.

Prinsip Kendalian
Seperti mana kita tahu belitan medan/belitan pemegun pada motor aruhan 3 fasa terdiri daripada 3 belitan bagi setiap fasa yang mana terpisah sebanyak120°. Apabila bekalan 3 fasa dibekalkan pada belitan pemegun,medan magnet akan terbentuk pada setiap belitan dan membentuk satu medan magnet yang sentiasa berputar pada pemegun. Penghasilan medan magnet ini adalah disebabkan turun naiknya arus di pemegun mengikut gelombang frekuensi bekalan.


Ciri-Ciri Motor Sangkar Tupai
·         Mempunyai kelajuan yang tunggal dan kelajuan seakan-akan sama dengan ciri-ciri kelajuan motor medan magnet.
·         Tork permulaan amat rendah dan power faktor permulaan amat rendah.
·         Faktor kuasa ini akan bertambah sehingga beban penuh/full load dan nilainya mencapai tahap 0.85/0.90.

                 Motor Aruhan Tiga Fasa Rotor Berlilitan ( Gelang Gelincir )
1.   Motor ini juga dikenali sebagai motor gelang gelincir atau Slip ring motor dan wound Rotor Induction Motor.
2.   Binaannya adalah sama dengan motor aruhan 3 fasa jenis sangkar tupai Cuma bahagian rotornya/pemutar disambungkan kepada 3 perintang luar menerusi gelang gelincir.
3.   Daripada gelang gelincir/slip ring ini ia akan disambungkan ke litar luar dengan menggunakan 3 berus karbon sebagai perantaraan.

Prinsip Kendalian
Sepertimana yang berlaku pada motor aruhan 3 fasa sangkar tupai,apabila pemegun/stator mendapat bekalan 3 fasa ia akan menghasilkan medan magnet
berputar di pemegun dengan kelajuan Ns. Dengan berlakunya proses aruhan saling diantara stator dan rotor, maka arus teraruh akan teraruh di rotor berbelit dan menyebabkan rotor mula berputar dengan kelajuan Nr. Sekiranya pada masa itu, perintang yang disambungkan pada rotor pada tahap maksima ,maka kadar putaran rotor adalah pada tahap paling minima tetapi kilas motor adalah tinggi.

Ciri-Ciri Motor Rotor Berlilit
·         Kelajuan motor ini boleh dikawal kelajuannya dengan menggunakan perintang boleh laras yang disambung pada bahagian pemutar.
·         Kelajuan pemutar tinggi – Nilai rintangan rendah.
·         Kelajuan pemutar tinggi – Nilai rintangan tinggi.
·         Kawalan kelajuan dengan menggunakan perintang boleh laras tidak berapa baik kerana banyak kehilangan kuasa berlaku pada perintang tersebut.
·         Kelajuan kawalannya hanya 50% daripada kelajuan segerak motor.
·         Kilas/tork motor ini adalah agak baik.
·         Penyelenggaraan motor ini adalah agak mahal.
·         Bagi menyongsangkan arah putaran motor,ia hanya dilakukan dengan menukarkan urutan fasa bekalan motor ini.


Motor Segerak ( Synchronous Motor )
1.   Motor segerak sebenarnya adalah  pengulang-alik tetapi ia dijalankan sebagai sebuah motor.
2.   Nama motor ini diperolehi daripada kelajuan segerak yang dimiliki motor ini iaitu Ns=Nr.
3.   Oleh itu motor ini tidak mempunyai gelinciran.
4.   Kelajuan motor ini berubah mengikut frekuensi dan bilangan kutub atau diringkaskan dalam formula berikut:
Motor ini mempunyai kelajuan yang malar dan ia tidak boleh bergerak dengan sendiri kerana ia memerlukan penggerak sama ada daripada luar atau dalam motor

Prinsip Kendalian
Apabila bekalan tiga fasa dibekalkan pada pemegun motor, medan magnet berputar akan terhasil pada pemegun tersebut dengan kelajuan Ns putaran per-minit. Putaran medan magnet ini tidak berguna bagi menghasilkan arus aruhan di pemutar kerana
pemutar akan digerakkan oleh satu penggerak daripada luar yang berputar mengikut arah putaran medan magnet. Kelajuan putaran pemutar (Nr) itu  mestilah sama dengan kelajuan medan magnet / kelajuan segerak (Ns). Setelah kelajuan pemutar dan segerak hampir sama,bekalan a.t akan diberikan ke pemutar melalui gelang gelincir. Fluks magnet yang terhasil di pemutar akan bertindakbalas dengan medan magnet berputar. Seterusnya akan berputar selaju putaran  segerak ( kelajuan medan magnet berputar ) iaitu Ns = Nr. Walaupun penggerak pemutar ditanggalkan, motor masih berputar kerana ini disebabkan oleh tindakan saling kunci di antara medan magnet berputar dengan
medan magnet di pemutar. Daya yang menguncikan pemutar dengan pemegun
diistilahkan sebagai daya kilas tarik ke dalam ( perapat ). Bagi motor segerak, pemutarnya mempunyai batang pengalir sangkar tupai dan motor segerak ini
dijalankan mengikut kendalian motor aruhan sangkar tupai sebelum bekalan a.t dibekalkan pada pemutar apabila pemutar hampir menyamai kelajuan segerak. Tetapi cara ini terbatas pada motor yang berukuran sederhana sahaja.





Penggunaan Motor Segerak
·         Oleh kerana motor segerak tidak boleh hidup dengan sendirinya,ia hanya digunakan di tempat perusahaan sahaja.
·         Penggunaan yang paling utama ialah sebagai alat untuk membaiki faktor kuasa disamping kerja-kerja lain seperti;
                                      i.        Menjalankan mesin bancuhan bahan mentah kerana kelajuannya malar samada berbeban atau berbeban penuh seperti pengisar dan pembancuh simen.
                                     ii.        Menjalankan beban yang berterusan seperti pemampat empar.
                                    iii.        Set motor-janakuasa.
                                   iv.        Kipas pengalih udaraan utama.
                                    v.        Pam
                                   vi.        Pemutar pemampat salingan.
                                  vii.        Pemutar pendorong-kapal elektrik.

                 Mengira Arus Starting,Running Susutan Voltan Motor


8 ulasan:

  1. Apakah perbezaan arus trus dgn arus ulang alik

    BalasPadam
  2. Mengapa keputusan pemeriksaan bagi motor perlu disimpan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memudah kan proses selenggara pada masa akan datang

      Padam
  3. Jelaskan 4 kaedah pemeriksaan secara fizikal terhadap motor 3 fasa

    BalasPadam
  4. Apakah istilah bagi motor satu fasa

    BalasPadam
  5. berikan 2 sebab mengapa motor elektrik perlu

    BalasPadam
  6. berikan 2 sebab mengapa motor elektrik perlu diselenggara

    BalasPadam