Definisi Motor
Elektrik & Prinsip Operasinya
Motor elektrik merupakan peranti yang menggunakan tenaga elektrik bagi menghasilkan tenaga mekanik,
hampir sepenuhnya melalui tindak balas medan magnet dan pengalir yang mengalirkan arus elektrik.
Proses sebaliknya, iaitu yang menggunakan tenaga mekanik bagi menghasilkan
tenaga elektrik, dicapai dengan penjana elektrik atau dinamo. Motor tarikan (traction motor) yang
digunakan pada kenderaan seringkala melaksanakan kedua-dua tugasan.
Kegunaan motor elektrik boleh didapati dalam kegunaan
seperti kipas, penghembus dan pam industri, alatan mesin, peralatan rumah,
perkakasan kuasa, dan pemacu cakera komputer, antara kegunaan lain. Motor elektrik
mungkin beroperasi menggunakan arus terus daribateri dalam peranti mudah alih atau motor
kenderaan, atau menggunakan arus ulang-alik dari grid pengagihan elektrik
pusat. Motor terkecil boleh didapati dalam jam tangan. Motor bersaiz
serdahana dengan ciri-cir dan dimensi piwaian memberikan kuasa mekanik mudah
bagi kegunaan perkilangan. Motor elektrik terbesar adalah yang digunakan bagi
pendorongan kapal besar, dan bagi tujuan seperti pemampat talian paip, dengan
rating beribu kilowatt. Motor elektrik boleh dikelaskan mengikut sumber kuasa
elektrik, menurut binaan dalamnya, dan menurut penggunaan.
Prinsip fizik mengenai penghasilan kuasa mekanik melalui
tindak balas arus elektrik dan medan magnet telah diketahui seawal 1821.
Motor elektrik dengan peningkatan kecekapannya dibina sepanjang abad ke-19,
tetapi penggunaan motor elektrik bagi tujuan perdagangan pada skala besar
memerlukan penjana elektrik berkesan dan jaringan pengagihan elektrik.
Binaan
Motor Elektrik
Motor elektrik ialah mesin yang menukarkan tenaga
elektrik kepada tenaga mekanik. Unit kuasa motor elektrik ialah watt ( w ).
Dan unit kuasa kudanya ( hp ) juga digunakan dalam menentukan kuasa motor
elektrik. Sifat-sifat magnet dan urat daya medanmagnet. Bergerak dari utara
ke selatan. Tidak memotong antara satu sama lain. Mempunyai kekutuban utara
& selatan. Kemampatannya menunjukkan kekuatan magnet.
Motor elektrik terbahagi kepada 2 jenis iaitu motor
arus terus (AT ) dan motor arus ulang alik ( AU ). Motor AT menggunakan
bekalan kuasa At atau bateri sebagai punca bekalan. Motor AU terdiri daripada
motor AU fasa tunggal dan motor AU tiga fasa. Motor AU fasa tunggal
menggunakan bekalan 240 V AUmanakala Motor AU tiga fasa menggunakan bekalan
415 V AU. Motor AU tiga fasa lazimnya digunakan dalam sektor industri.
Binaan asas motor AT terdiri daripada pemegun dan
pemutar. Pemegun ialah bahagian yang mengandungi belitan medanyang menghasilkan
fluks medan magnet. Biasanya pemegun dipasang pada rangka atau kuk motordan
merupakan bahagian motor yang tidak bergerak.Pemutar ialah bahagian motor
yang berputar dalam motorelektrik.Pemutar berada ditengah-tengah motor iaitu
di tempat pemasangan aci.
|
|||
Bahagian
Utama Motor Aruhan Arus AU
Berfungsi untuk membekalkan medan magnet
yangberputar pada pemutar. Medan magnet ini dihasilkan melalui 2 jenis
belitan yang terdapat pada pemegun iaitu belitan pemula dan belitan larian. Kedua-dua
belitan disambung secara selari ke punca bekalan serta bertindih pada pemegun
dalam susunan tertentu. Belitan pemula berfungsi utk menentukan arah pusingan
motor manakala belitan larian berfungsi utk menetukan kelajuan pusingan
motor.
Pemutar motor jenis ini berbentuk
silinder. Ia dibina daripada palang-palang pengalir kuprumatau aluminium yang
diisi ke dalam lubang teras pemutar bagi membentuk sangkar tupai. Teras
pemutar dibina daripada keluli berlamina.
|
Langkah Langkah Penyelenggaraan
Motor Elektrik.
Kerosakan motor elektrik dapat dikesan jika
wujudnya keadaan-keadaan berikut:
a.
Motor
tidak dapat dihidupkan
b.
Bunyi
bising dan gegaran yang kuat
c.
Motor
menjadi panas bila beroperasi dan mungkin berasap
d.
Pemutus
litar akan terpelantik atau fius terputus sebaik sahaja ia dihidupkan
e.
Motor
tidak mencapai kepada kelajuan yang dikadarkan
f.
Bagi
motor arus terus, terdapat arka-arka diberus-berus karbon.
Terdapat beberapa sebab
bagi menjalankan kerja penyenggaraan biasa pada motor:
a.
Menentukan
motor tersebut akan dikendalikan dengan cekap
b.
Untuk
keselamatan
c.
Mengelakkan
kerosakan yang muskil, oleh demikian mengurangkan perbelanjaan
membaikinya.
Ø Tempoh atau beberapa kerap bagi
melakukan penyenggaraan motor adalah bergantung pada:
a.
Keadaan
tempat dimana motor tersebut dikendalikan
b.
Tempoh
motor dikendalikan.
Ø Semasa melakukan penyenggaraan
biasa, pemeriksaan secara pandang dengar (Visual Inspection) akan dibuat
terlebih dahulu sebelum mematikan motor. Perkara-perkara yang harus
diperhatikan semasa pemeriksaan secara pandang dengar ialah:
a.
Menentukan
tidak ada gegaran dan memastikan aci (shaft) berputar dengan betul
b.
Bunyi
bising pada motor tersebut c. Arka-arka dan bungapi dikomutator motor
tersebut
Ø Pelurusan mesti dijalankan jika
aci tidak berputar dengan betul
Ø Keseimbangan pada rotor dibuat
jika ada gegaran pada motor tersebut.
Ø Menukarkan alas (bearing) jika motor
berbunyi bising. Betulkan kipas motor jika ia terkena badan motor.
Ø Arka-arka dan bungapi
dikomutator boleh dielakkan dengan cara-cara tersebut dibawah:
a.
Membersihkan
komutator
b.
Meratakan
komutator
c.
Membersihkan
alur-alur komutator
d.
Menentukan
berus-berus karbon cukup panjang dikomutator atau gelung arus
e.
Berus-berus
karbon mesti bergerak dengan bebas dikomutator atau gelung arus
f.
Berus-berus
karbon mesti dalam kedudukan neutral dikomutator
|
Ø Selepas
pemeriksaan diatas dijalankan, matikan motor tersebut dan keluarkan fius
untuk keselamatan, kemudian lakukan pemeriksaan penyenggaraan biasa yang
lain.
Ø Tentukan tiada
minyak pelinciran atau geris yang berlebihan pada motor dan lilitanlilitan mesti
bebas dari geris dan minyak. Membersihkan kekotoran lilitan dengan armaclean,
paraffin atau Karbon Tach.
Ø Selepas lilitan
dibersihkan, keringkannya dengan kepanasan.
Ø Bagaimanapun,
alas-alas dan semua grease nipple mesti dimasukkan dengan geris baru.
Ø Bersihkan
segala habuk dan kekotoran yang ada pada motor.
Ø Bersihkan
ruang-ruang udara dan tentukan ia tidak sumbat udara untuk memastikan
peredaran yang baik.
Ø Bolt dan nut
mesti diketatkan.
Ø Skru atau bolt
dan nut bagi punca pengalir mesti diketatkan supaya tiada litar buka, susutan
voltan atau berlaku bunga api.
Ø Pelurusan
kapelling (coupling) hendaklah diperiksa dengan tolok perasa
Ø Suis Empar
(Centrifugal switch) diperiksa supaya sesentuhnya akan buka semasa dalam
kendalian bagi motor-motor fasa tunggal (capasitor start).
Ø Frame atau
badan motor diperiksa supaya tiada kerosakan mekanikal terutama pelit nama
(keselamatan)
Ø Motor hendaklah
dihindarkan dari berkarat dan dicatkan jika perlu.
Ø Penghidup motor
dan gear kawalan dibersihkan dan diperiksa untuk kendalian yang baik serta
sesentuh-sesentuh dibersihkan.
Ø Geganti haba
diperiksa untuk kendaliannya semasa beban lampau. Pelarasan kadaran arusnya
juga ditentukan.
Ø Litar atau
punat ON dan OFF bagi kawalan jauh juga diperiksa termasuk kait-punca litar
tersebut.
Ø Periksa
sambungan atau keterusan bumi dan tentukan keadaan baik terutama apabila
konduit mudah lentur digunakan.
Ø Lakukan ujian
rintangan secara keseluruhan penebatan dan tentukan bacaannya tidak kurang
daripada 1 Mega Ohm.
Ø Kelembapan
mungkin menyebabkan rintangan penebatannya rendah dan ia boleh dibaiki dengan
menutup ruang udara apabila motor dalam kendalian. Suhunya mesti diperhatikan
supaya tidak berlebihan.
Ø Letak balik
fius dan kendalikan motor tersebut.
Ø Selepas
tiap-tiap penyenggaraan satu rekod disimpan dan dibuat catatan. Tarikh dan
jenis senggaraan dilakukan hendaklah dicatatkan.
|
Jenis-Jenis
Senggaraan
Kebanyakan peralatan
elektrik memerlukan pemeriksaan dan senggaraan yang terancang bagi menjamin
peralatan tersebut bekerja di dalam keadaan baik dan sempurna. Tempoh masa
pemeriksaan bergantung kepada peralatan dan keupayaannya. Kakitangan
senggaraan mestilah peka dengan menggunakan seluruh pancainderanya untuk
menilai atau mencari kerosakan yang berlaku seperti:
·
Hidung
boleh membau penebat (insulation) yang terbakar.
·
Tangan
boleh merasa bahagian yang panas disebabkan oleh pemanasan pada belitan atau
alas.
·
Telinga
boleh mendengar getaran atau kelajuan lampau pada motor berkenaan.
·
Mata
atau penglihatan boleh mengetahui bahagian yang berlaku arka atau
bahagian-bahagian mekanikal yang
mengalami kerosakan. Dengan
pancaindera ini banyak membantu pelbagai ujian dan peraturan bagi tujuan pemastian.
Dengan pemahaman tentang prinsip elektrik dan ujian kecekapan peralatan
berkenaan adalah penting untuk dikenalpasti.
Program senggaraan
bertujuan menghalang daripada berlakunya kerosakan pada peralatan berkenaan
daripada membaikinya. Pemeriksaan bertempoh yang sistematik adalah diperlukan
untuk mendapatkan keputusan yang memuaskan.
Didalam program senggaraan cegahan yang baik, pemeriksaan yang tepat
adalah diperlukan. Orang yang bertanggungjawap perlu menyimpan keputusan
pemeriksaan bagi setiap motor di dalam industri berkenaan bagi tujuan
penganalisaan pada masa akan datang. Pemeriksaan dan servis mestilah secara sistematik.
Kekerapan pemeriksaan dan darjah penggunaan atau ketahanan berubah-ubah dan perlu
dianalisa oleh jurutera senggaraan. Penganalisaan itu mestilah bergantung
kepada beberapa perkara iaitu;
a. Kepentingan motor tersebut
berdasarkan kepada skim pengeluaran, dimana apabila motor tersebut gagal
beroperasi, pemberhentian pengeluaran yang serius berlaku.
b. Peratusan motor untuk
beroperasi berdasarkan kepada proses pengeluaran.
c. Keadaan servis yang dilakukan.
d. Persekitaran dimana motor tersebut digunakan.
| ||||
Dari sini jadual
pemeriksaan dibentuk dan berubah-ubah dari satu loji yang lain. Sepasifikasi
pengeluar dan prosidur perlulah dirujuk dan diikuti. Di bawah ini disediakan
jadual servis pada motor elektrik yang secara kasarnya merangkumi motor a.u.
dan a.t.
a. Setiap Minggu
i.
Pemeriksaan
komutator dan berus.
ii.
Paras
minyak pada bearing.
iii.
Oil
ring yang berpusing dengan aci.
iv.
Samada
bahagian aci yang terdedah tidak terdapat minyak atau gris.
v.
Pemeriksaan
keatas litar kawalan seperti fius suis dan sebagainya.
vi.
Pastikan
motor tersebut mencapai kelajuan pada masa yang sama.
b. Setiap Enam Bulan
i.
Bersihkan
motor dengan membuang kekotoran yang terdapat pada belitan, komutator dan
berus.
ii.
Periksa
komutator ‘clamping ring’.
iii.
Periksa
berus dan tukar jika perlu.
iv.
Periksa
pemegang berus, bersihkan jika kotor dan pastikan berus tersebut mempunyai
sedikit ruang di dalam pemegangnya untuk bergerak.
v.
Periksa
tekanan pada berus dan posisinya.
vi.
Buang,
bersihkan dan tukar minyak di dalam alas sleeve.
vii.
Periksa
kelajuan operasi motor berkenaan.
viii.
Pastikan
aci berkenaan normal dan berkedudukan teguh pada tempatnya.
ix.
Periksa
penyambungan pada motor dan kawalannya.
x.
Periksa
arus, masukkan dan bandingkan dengan yang asal.
xi.
Ujian
keatas motor beroperasi samada ia beroperasi secara lancar atau terdapat
getaran.
xii.
Periksa
motor ‘foot bolt’, pelindung akhir, pulley dan sebagainya.
xiii.
Pastikan
semua alat perlindungan (cover) dipasang pada tempat asalnya.
| ||||
c. Setahun
Sekali
i.
Bersihkan gris dan
tukarkan yang baru pada alas bebola.
ii.
Ujian penebatan.
iii.
Pemeriksaan ruang udara.
iv.
Bersihkan kekotoran
megnetik yang terletak pada kutub.
v.
Pemeriksaan kelegaan
antara aci dan ‘kotal jounal’.
vi.
Bersihkan komutator dan
pastikan ia berkeadaan licin.
vii.
Ujian penyambungan
komutator dan gelung armature.
viii.
Pemeriksaan ‘armature
band’.
Maklumat Plat Nama Motor
Plat
nama motor akan memberi maklumat yang penting, mengenai pemilihan dan
pemasangan motor. Data-data yang terdapat dalam plat nama motor akan memberi
penerangan mengenai ciri-ciri elektrik yang terdapat pada motor. Dari
maklumat ini para juruteknik dapat menentukan saiz conduit, wire dan jenis
perlindungan yang patut dipasang.
Data-data
rekabentuk dan perlakuan (performance) yang terdapat dalam plat nama sangat
penting untuk kakitangan senggeraan. Jika terdapat suatu motor yang rosak
atau terbakar, dengan mengetahui maklumat ini mereka dapat menggantikan motor
tersebut dengan cepatnya.
Untuk
fahaman yang lebih dalam mengenai data-data cuba lihat gambarajah dibawah:-
|
||||
KOD PEMBUAT :
Jenis Mengikut piawaian British jenis penutup
bagi alat-alat elektrik bergantung kepada jenis perlindungan yang diberi
kepada seorang daripada sentuhan kepada dawai hidup.
Secara asasnya
terdapat dua jenis penutup: i. Penutup pengalihudara (ventilated enclosures)
ii. Tutup sepenuhnya (totally enclosed) Jenis-jenis penutup pengalihudara: a.
Protected b. Screen protected (SP) c. Drip-proof (DP) d. Hose-proof e.
Weather-proof Jenis-jenis tutup sepenuhnya: a. Plain totally enclosed motor
(TE) b. Totally enclosed fan motor (TEFC) Totally enclosed flame proof (FLP)
SERIAL NUMBER :
Nombor siri
pengenalan motor berkenaan. Ini adalah menyatakan nombor individu motor
tersebut.
MODEL NUMBER :
Nombor ini
adalah pengenalan tambahan pembuat, kebiasanya digunakan untuk tempahan.
FRAME : Saiz
rangka menerangkan ukuran motor.
SERVIS FACTOR :
Servis faktor
1.0 bermaksud motor tersebut tidak boleh digunakan melebihi kuasa yang
tercatat. Jika motor tersebut dikendalikan lebih daripada kuasa yang
tercatat, ini akan menyebabkan penebatan motor tersebut cepat rosak. Servis
faktor yang biasa digunakan ialah 1.0 hingga 1.5.
AMPERES :
Bemaksud arus
yang mengalir dari talian apabila motor berkendali pada voltan dan frekuensi
yang tercatat pada beban penuh. VOLTS : Adalah nilai yang diukur pada punca
motor dan hendaklah sama nilainya pada motor tersebut.
CLASS
INSULATIONS :
Kelas penebat
adalah merujuk kepada bahan penebatan yang digunakan di dalam lilitan stator
motor. Terdapat banyak jenis kelas penebat dan ianya adalah seperti berikut:
a.
Kelas Y (suhu maxima ialah sampai 90 degree C)
b.
Kelas A (Suhu maxima ialah 105 degree C)
c.
Kelas E (Suhu maxima ialah 120 degree C)
d.
Kelas B (Suhu maxima ialah 130 degree C)
e.
Kelas F (suhu maxima ialah 155 degree C)
f.
Kelas H (Suhu maxima ialah 180 degree C)
g.
Kelas C (Suhu maxima ialah lebih daripada 180 degree C)
| ||
Secara amnya
motor tidak patut dikendalikan lebih daripada suhu maxima. Jika kita
kendalikan motor lebih daripada suhu maxima ia akan menyebabkan jangka hayat
motor tersebut berkurangan.
HERTZ :
Adalah
frekuensi sistem kuasa untuk motor tersebut. Jika sebuah motor tidak
dikendalikan pada ferkuensi dan voltan yang tercatat ia akan menyebabkan daya
kilas dan kelajuan motor tersebut berubah
DUTY :
Adalah
jangkasam keupayaan kendalian motor itu berkendali dengan selamat. Biasanya
terdapat dua jenis “duty” iaitu:
a.
“continuous” bermakna bahawa motor tersebut boleh
dikendalikan, tanpa berhenti atau tidak ada had masa untuk memberhentikan
motor tersebut.
b.
“Short-time” bermakna bahawa motor tersebut ada had
rating masa untuk dikendalikan.
PHASE :
Menentukan fasa
yang patut digunakan untuk mengendalikan motor.
KVA :
Adalah kod
dimana menunjukkan pada arus permulaan. Ini adalah digunakan untuk memilih
alat-alatan penghidup dan perlindungan motor berkenaan.
EFFICIENCY :
Keupayaan motor
tersebut di dalam peratusan. Nilai ini terdapat pada motor piawai (Standard)
NOISE :
Setengah motor
direka untuk bunyi bising yang rendah. Tahap bunyi yang terdapat pada plat
tanda diukur dalam unit “dBA”
MANUFACTURE
NOTES :
Senarai
sifat-sifat motor seperti “Perlindungan haba” (thermal protected), alas
tertutup (sealed bearing) dan lain-.lain lagi.
|
Perbezaan Binaan Penjana Arus Terus Dengan Binaan
Penjana Arus Ulang Alik
Jenis Motor Ulang-Alik
MOTOR ARUS ULANG
ALI
Digunakan sebagai
penukar tenaga elektrik kepada tenaga mekanik (penukaran tenaga
elektromekanik).
Penghubung kepada
sistem elektrik & sistem mekanik.
Jenis penukaran
(boleh balik) :
Ø
Mekanik > elektrik = penjana
Ø
Elektrik > mekanik = motor
Struktur asas motor
elektrik. Mempunyai 2 komponen utama :
a) Stator –
·
Bahagian motor yang tidak bergerak.
·
Kerangka luar motor.
b) Rotor –
·
Bahagian motor yang bergerak bebas.
·
Bahagian dalam motor.
|
MOTOR ARUHAN
TIGA FASA
·
Motor Sangkar Tupai.
·
Ringkas & tahan lasak.
·
Pengatur kelajuan yang baik pada keadaan beban yang
berbeza.
·
Memerlukan sedikit penyelenggaraan.
·
Kecil.
·
Dibina daripada tiga bahagian asas.
·
Motor Belitan Pemutar
·
Kelajuan berubah-ubah.
·
Menggunakan pengawal rintangan untuk mengubah kelajuan
motor.
·
Daya kilas mula yang kurang baik.
·
Kecekapan rendah.
·
Rekabentuk pemegun = motor aruhan sangkar tupai.
·
Pemutarnya mempunyai belitan tiga fasa sambungan Wye.
·
Tiga hujung belitan dibawa keluar melalui gelang
gelincir dan berus kepada pengawalan rintangan luaran.
Operasi :
·
Pemegun menghasilkan medan magnet berputar dengan
kelajuan segerak.
·
Saling ubah antara kedua-dua magnet daripada tiga wayar
akan memberikan putaran yang berlawanan.
·
Tarikan antara medan pemegun dan medan teraruh
menyebabkan pemutar berputar dan mengikut medan pemegun berputar.
·
Pemutar selalunya mengekori sedikit di bawah kelajuan
segerak.
·
Gelincir bertambah sedikit dengan pertambahan beban,
ini menyebabkan arus pemutar teraruh bertambah untuk keperluan beban yang
baru.
·
Motor mempunyai kelajuan yang agak malar.
·
Semasa permulaan gelincir adalah 100%, daya kilas
adalah rendah kerana regangan pemutar adalah tinggi.
·
Belitan pemegun setiap satu boleh dibina dalam dua
bahagian yang kemudiannya boleh disambung pada operasi satu atau dua voltan
|
·
Motor akan berpusing tetapi tidak bermula dengan voltan
satu fasa.
·
Daya kilasnya akan berkurangan.
·
Rintangan berkesan pemutar boleh ditentukan daripada
kelajuan pemutar berkunci.
·
Kecekapan adalah rendah pada beban ringan tetapi
bertambah baik apabila beban bertambah banyak.
Jenis Motor 3 Fasa
i. Motor aruhan 3
fasa sangkar tupai
ii. Motor aruhan
tiga fasa rotor berlilitan ( gelang gelincir )
iii. Motor Segerak (
synchronous motor )
Motor Sangkar Tupai
1.
Motor ini mempunyai pemegun / stator yang berbelit iaitu
satu belitan mewakili satu fasa.
2.
Pemegun stator ini berfungsi sebagai;
i.
Tempat meletak belitan stator
ii.
Berfungsi sebagai teras besi pada motor.
iii.
Berlamina serta berlapis-lapis bagi mengurangkan
arus pusar atau eddy current.
iv.
Arus pusar yang tinggi akan menyebabkan stator/pemegun menjadi
panas dan menyebabkan belitannya terbakar.
v.
Sebagai teras sambungan bekalan daripada luar sama ada
sambungan bintang atau delta.
vi.
Sebagai tempat untuk menghasilkan medan magnet berputar
sebelum bertindakbalas dengan rotor.
Prinsip Kendalian
Seperti mana
kita tahu belitan medan/belitan pemegun pada motor aruhan 3 fasa terdiri
daripada 3 belitan bagi setiap fasa yang mana terpisah sebanyak120°. Apabila
bekalan 3 fasa dibekalkan pada belitan pemegun,medan magnet akan terbentuk
pada setiap belitan dan membentuk satu medan magnet yang sentiasa berputar
pada pemegun. Penghasilan medan magnet ini adalah disebabkan turun naiknya
arus di pemegun mengikut gelombang frekuensi bekalan.
|
Ciri-Ciri
Motor Sangkar Tupai
·
Mempunyai kelajuan yang tunggal dan kelajuan seakan-akan sama dengan
ciri-ciri kelajuan motor medan magnet.
·
Tork permulaan amat rendah dan power faktor permulaan amat rendah.
·
Faktor kuasa ini akan bertambah sehingga beban penuh/full load dan
nilainya mencapai tahap 0.85/0.90.
Motor Aruhan Tiga Fasa Rotor
Berlilitan ( Gelang Gelincir )
1.
Motor ini juga dikenali sebagai motor gelang gelincir atau Slip ring
motor dan wound Rotor Induction Motor.
2.
Binaannya adalah sama dengan motor aruhan 3 fasa jenis sangkar tupai
Cuma bahagian rotornya/pemutar disambungkan kepada 3 perintang luar menerusi
gelang gelincir.
3.
Daripada gelang gelincir/slip ring ini ia akan disambungkan ke litar
luar dengan menggunakan 3 berus karbon sebagai perantaraan.
Prinsip Kendalian
Sepertimana
yang berlaku pada motor aruhan 3 fasa sangkar tupai,apabila pemegun/stator
mendapat bekalan 3 fasa ia akan menghasilkan medan magnet
berputar di
pemegun dengan kelajuan Ns. Dengan berlakunya proses aruhan saling diantara
stator dan rotor, maka arus teraruh akan teraruh di rotor berbelit dan menyebabkan
rotor mula berputar dengan kelajuan Nr. Sekiranya pada masa itu, perintang
yang disambungkan pada rotor pada tahap maksima ,maka kadar putaran rotor
adalah pada tahap paling minima tetapi kilas motor adalah tinggi.
Ciri-Ciri Motor Rotor Berlilit
·
Kelajuan motor ini boleh dikawal kelajuannya dengan menggunakan perintang
boleh laras yang disambung pada bahagian pemutar.
·
Kelajuan pemutar tinggi – Nilai rintangan rendah.
·
Kelajuan pemutar tinggi – Nilai rintangan tinggi.
·
Kawalan kelajuan dengan menggunakan perintang boleh laras tidak berapa
baik kerana banyak kehilangan kuasa berlaku pada perintang tersebut.
·
Kelajuan kawalannya hanya 50% daripada kelajuan segerak motor.
·
Kilas/tork motor ini adalah agak baik.
·
Penyelenggaraan motor ini adalah agak mahal.
·
Bagi menyongsangkan arah putaran motor,ia hanya dilakukan dengan
menukarkan urutan fasa bekalan motor ini.
|
Motor Segerak (
Synchronous Motor )
1.
Motor segerak sebenarnya adalah
pengulang-alik tetapi ia dijalankan sebagai sebuah motor.
2.
Nama motor ini diperolehi daripada kelajuan segerak yang dimiliki
motor ini iaitu Ns=Nr.
3.
Oleh itu motor ini tidak mempunyai gelinciran.
4.
Kelajuan motor ini berubah mengikut frekuensi dan bilangan kutub atau
diringkaskan dalam formula berikut:
Motor ini mempunyai kelajuan yang malar dan ia tidak boleh bergerak
dengan sendiri kerana ia memerlukan penggerak sama ada daripada luar atau
dalam motor
Prinsip
Kendalian
Apabila
bekalan tiga fasa dibekalkan pada pemegun motor, medan magnet berputar akan
terhasil pada pemegun tersebut dengan kelajuan Ns putaran per-minit. Putaran
medan magnet ini tidak berguna bagi menghasilkan arus aruhan di pemutar
kerana
pemutar akan
digerakkan oleh satu penggerak daripada luar yang berputar mengikut arah
putaran medan magnet. Kelajuan putaran pemutar (Nr) itu mestilah sama dengan kelajuan medan magnet
/ kelajuan segerak (Ns). Setelah kelajuan pemutar dan segerak hampir
sama,bekalan a.t akan diberikan ke pemutar melalui gelang gelincir. Fluks
magnet yang terhasil di pemutar akan bertindakbalas dengan medan magnet
berputar. Seterusnya akan berputar selaju putaran segerak ( kelajuan medan magnet berputar )
iaitu Ns = Nr. Walaupun penggerak pemutar ditanggalkan, motor masih berputar
kerana ini disebabkan oleh tindakan saling kunci di antara medan magnet
berputar dengan
medan magnet
di pemutar. Daya yang menguncikan pemutar dengan pemegun
diistilahkan
sebagai daya kilas tarik ke dalam ( perapat ). Bagi motor segerak, pemutarnya
mempunyai batang pengalir sangkar tupai dan motor segerak ini
dijalankan
mengikut kendalian motor aruhan sangkar tupai sebelum bekalan a.t dibekalkan
pada pemutar apabila pemutar hampir menyamai kelajuan segerak. Tetapi cara
ini terbatas pada motor yang berukuran sederhana sahaja.
|
Penggunaan
Motor Segerak
·
Oleh kerana motor segerak tidak boleh hidup dengan sendirinya,ia hanya
digunakan di tempat perusahaan sahaja.
·
Penggunaan yang paling utama ialah sebagai alat untuk membaiki faktor
kuasa disamping kerja-kerja lain seperti;
i.
Menjalankan mesin bancuhan bahan mentah kerana kelajuannya malar
samada berbeban atau berbeban penuh seperti pengisar dan pembancuh simen.
ii.
Menjalankan beban yang berterusan seperti pemampat empar.
iii.
Set motor-janakuasa.
iv.
Kipas pengalih udaraan utama.
v.
Pam
vi.
Pemutar pemampat salingan.
vii.
Pemutar pendorong-kapal elektrik.
Mengira
Arus Starting,Running Susutan Voltan Motor
|
Apakah perbezaan arus trus dgn arus ulang alik
BalasPadamBagus cikgu mi
PadamMengapa keputusan pemeriksaan bagi motor perlu disimpan?
BalasPadamMemudah kan proses selenggara pada masa akan datang
PadamJelaskan 4 kaedah pemeriksaan secara fizikal terhadap motor 3 fasa
BalasPadamApakah istilah bagi motor satu fasa
BalasPadamberikan 2 sebab mengapa motor elektrik perlu
BalasPadamberikan 2 sebab mengapa motor elektrik perlu diselenggara
BalasPadam