Selasa, 14 November 2017

PENYELIAAN






Assalamualaikum semua, 

Sempena musim pendawaian Pusat Tahfiz  di seluruh Malaysia ini sama sama lah kita manfaatkan isi kandungan modul PENYELIAAN yang di buat ini terutama Tenaga Pengajar yang mengawal pelatih , Ketua Pelatih serta  para pelatih sekalian

Apakah definasi penyelia, maksud penyeliaan dan apakah yang di titikberatkan dalam modul penyeliaan di nyatakan di bawah ini


DEFINASI PENYELIA
Penyelia adalah kumpulan kakitangan pengurusan pertengahan yang bertanggungjawab menjadi jambatan diantara pihak pengurusan dan pekerja dalam sesebuah organisasi. Penyelia bertanggungjawab untuk menterjemahkan semua strategi dan polisi yang disediakan oleh pihak pengurusan, bertujuan memajukan dan mengembangkan organisasi, kepada bahasa dan kaedah yang boleh difahami oleh pekerja untuk perlaksanaan. Penyelia juga bertanggungjawab untuk menyampaikan maklumbalas kakitangan kepada pengurusan terhadap isu-isu yang melibatkan kepentingan organisasi.
Para penyelia memain peranan penting dalam melaksanakan strategi-strategi operasi. Mereka perlu dilengkapkan dengan konsep dan kemahiran-kemahiran supaya mereka dapat bertindak sebagai liason antara pihak pengurusan dengan para perkerja. Dalam menjalankan tugas-tugas dan tanggungjawab seharian, penyelia sentiasa menghadapi isu-isu seperti komunikasi perhubungan antara peribadi, konflik dan ketidakpuasan.

Pengertian ringkas

Seseorang Yang Diberi Kuasa , Tanggungjawab  Untuk Merancang, Mengelola, Memimpin dan Mengawal Tugasan  & Pekerjanya  Untuk Mencapai Visi, Misi dan Objektif Organisasinya.


Kemahiran yang perlu ada pada penyelia

1. Kemahiran Kemanusiaan
2. Kemahiran Teknik
3. Kemahiran Pentadbiran
4. Kemahiran Konsep

Peranan Dan Tanggungjawab Penyelia
Penyelia perlu mempunyai kemahiran khas bagi memastikan kemampuan untuk berinteraksi dengan dua kumpulan kakitangan yang amat berbeza ini. Kemahiran penyeliaan adalah diperlukan oleh semua penyelia bagi membolehkan mereka menjalankan tugas dengan berkesan. Ia adalah sebagai tambahan kepada kemahiran teknikal yang memang menjadi keperluan asas setiap penyelia. penyelia sentiasa menghadapi isu-isu seperti komunikasi, perhubungan antara peribadi, konflik dan ketidakpuasan.
Penyelia yang berkesan secara umumnya adalah boleh bertindak sebagai:
· Rakan
· Penasihat
· Pemimpin
· Pendorong
· Pembimbing
· Fasilitator
· Kaunselor
· Penyelaras
· Role Model
· Penilai
· Komunikator
· Penghubung/Perantara
· Motivator
· Rakan kongsi
· Pembina kumpulan di samping mempunyai kemahiran dalam mengembelengkan dan mengoptimakan sumber-sumber yang sedia ada ke arah mencapai visi dan misi organisasinya.

Ciri Ciri Penyelia Berkualiti
Penyelia yang berkualiti dan cemerlang ialah:
·        Memahami keperluan menyelia di dalam organisasi
·        Memahami tugas dan tanggungjawab penyelia;
·        Memahami kemahiran-kemahiran yang perlu untuk menjadi penyelia cemerlang;
·        Memahami implikasi sekiranya tidak mempunyai kemahiran yang diperlukan; dan
·        Mampu mempraktikkan kemahiran penyeliaan dalam kerja harian.
·        Membina pasukan yang mantap
·        Peranan ketua pasukan
·        Pandai berkomunikasi
Penyelia Yang Efektif
 Seorang penyelia yang baik harus lah mempunyai sifat-sifat yang boleh mendorong kakitangan untuk menjalankan tugas-tugas secara lebih efektif :
1-      Sentiasa bersifat positif walaupun dalam keadaan tertekan
2-      Meluang masa untuk melatih pekerja
3-      Membentuk dan mengekal perhubungan yang saling perlu memerlu dengan
pekerja
4-      Membuat dan meletak peraturan yang munasabah
5-      Bersedia untuk menurunkan kuasa kepada pekerja
6-      Membentuk standard kualiti yang tinggi dan menunjuk contoh yang baik
7-      Boleh berkomunikasi dengan baik
8-      Pemimpin yang membentuk pasukan kerja untuk mencapai produktiviti
yang tinggi

KOMUNIKASI

Komunikasi adalah penting diamalkan dengan sebaiknya oleh penyelia

Definasi Komunikasi
Komunikasi ialah proses menghantar dan menerima masej antara dua orang dengan beberapa kesan dan maklumbalas serta merta

Enam langkah dalam proses komunikasi

l  Idea permulaan
l  Pertukaran idea
l  Pemindahan maklumat
l  Penerimaan maklumat
l  Menafsirkan maklumat
l  Tindakan
Masaalah Dalam Komunikasi
Ada masalah dalam komunikasi yang bermesejkan perasaan hingga merumitkan penyelesaian masalah. Kata-kata seperti “Dia boleh buat saya gila”, menunjukkan masalah itu berat dan pekerja berada dalam keadaan tertekan. Perasaan dapat disampaikan melalui bukan lisan contohnya ekspresi muka, nada suara dan gerak-geri. Perasaan adalah penting dan tidak boleh dianggap remeh. Kata-kata seperti, “Itu bukan masalah besar”, ataupun “ Tidak perlu risau” perlu digunakan dengan berhati-hati.
Berupaya untuk memimpin secara bekerja dengan atau melalui orang lain
Menggunakan kemahiran pengurusan asas untuk mencapai matlamat organisasi dan juga individu

Berkomunikasi Menyelesaikan Masaalah Pekerja

Dalam situasi ini penyelia lebih baik berdiam diri dan menunjukkan simpati daripada memberi kenyataan ataupun komen yang tidak sesuai. Fokus pada kekuatan dan kelemahan melalui maklumblas secara jujur membantu pekerja membina keyakinan diri,  iaitu:
· Mendengar nada-nada yang tidak mendorong ataupun kecewa serta memberi pekerja peluang beralih kepada perasaan yang lebih positif
· Menyediakan idea-idea bernas yang dapat memulihkan pekerja apabila diminta memberi nasihat
· Membantu pekerja memenuhi kehendak apabila membuat keputusan bagi menyelesaikan masalah
· Mengelak daripada memberi kenyataan palsu bagi membetulkan apa yang sememangnya salah
.Penyelia perlu muncul dengan idea dan cadangan penyelesaian yang dapat diterima.
· Penyelia memberi pekerja bawahan semangat baru supaya bangkit daripada kekecewaan, membina jati diri, lebih beretika, membina integriti diri serta lebih komited pada pegangan dan nilai hidup
· Membantu pekerja bermasalah mengenalpasti dan menggunakan sumber agama dan “spiritual” dalam kehidupan mereka dalam usaha untuk proses mengatasi masalah mereka.
· Menolong pekerja bermasalah menilai dan mengatasi masalah berkaitan agama dan “spiritual” serta membuat pilihan berkaitan peranan agama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan